Τηλέφωνo επικοινωνίας 22860 27043

Άρθρο για αθλητές

Άρθρο για αθλητές

ΣΤΟΧΟΙ ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΝΕΑΡΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ

 Οι στόχοι των διαιτητικών  χειρισμών στους νεαρούς αθλητές πρέπει να είναι η ρύθμιση του βάρους(ελάττωση βάρους, πρόσληψη βάρους με αύξηση μυϊκής μάζας), η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών(εμπλουτισμός μυών σε γλυκογόνο) και η κάλυψη αναγκών σε βιταμίνες, ανόργανα συστατικά και νερό.

Το 75% των εφήβων αθλητών χρειάζεται 3.500-5.000 Kcal και ημερησίως ανάλογα με το άθλημα και ιδιαίτερα αν πρόκειται για αγώνες η προπόνηση. Ο προπονητής πρέπει να προσέξει, γιατί ο αθλούμενος έφηβος ενδεχομένως να κάνει υπερβολική χρήση πρωτεϊνών. Αυτό μπορεί να προκαλέσει παραγωγή κετονικών ουσιών στον οργανισμό που αυξάνει τη διούρηση και μειώνει την απόδοση. Ακόμη και στους παχύσαρκους εφήβους-αθλητές πρέπει να αποφεύγεται η υψηλή πρόσληψη πρωτεϊνών και η χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων γιατί τότε γίνεται ελάττωση του γλυκογόνου και χρησιμοποιούνται οι πρωτεΐνες σαν πηγή ενέργειας.

Για τους αθλούμενους χρειάζονται το πολύ 80g πρωτεϊνών ημερησίως για να καλύψουν το 15% των ενεργειακών αναγκών τους. Από τη διεθνή βιβλιογραφία όμως φαίνετε ότι οι πρωτεΐνες στους εφήβων αθλητών καλύπτουν το 36% της προσλαμβανόμενης ενέργειας και οι αθλητές παίρνουν και πρόσθετα αμινοξέα. Η αυξημένη πρόσληψη λίπους που πολλές φορές φτάνει μέχρι 50% των ημερησίων προσλαμβανομένων θερμίδων μπορεί να μειώσει την απόδοση. Τα λίπη δεν πρέπει να ξεπερνούν το 25-30% των συνολικών θερμίδων ημερησίως. Από μελέτες έχει βρεθεί ότι οι υδατάνθρακες παρέχουν σε πολλούς αθλητές μόνο το 35% της ενεργειακής πρόσληψης ενώ πρέπει να φτάνουν για την άμεση παροχή ενέργειας στο 60-70% της συνολικής ενεργειακής τους πρόσληψης.

Ο νεαρός αθλητής κινδυνεύει από την απώλεια νερού και ηλεκτρολυτών από την έντονη εφίδρωση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ελαττωμένη οξυγόνωση ιστών, κακή νεφρική λειτουργία, ελάττωση αποθεμάτων του γλυκογόνου του αίματος και επώδυνες κράμπες. Για κάθε 0,5 Kg σωματικού βάρους που χάνεται, ο αθλητής χρειάζεται δύο ποτήρια νερό για νερό αναπληρώσει.

Συμπερασματικά, οι έφηβοι αθλητές πρέπει να προσλαμβάνουν πολλές θερμίδες σε πολλά μικρά γεύματα. Για την κάλυψη των αναγκών τους σε υδατάνθρακες τις ημέρες μεγάλου ανταγωνισμού συνιστάται οι πρόσληψη υγρών με πολλούς υδατάνθρακες μαζί με τα κανονικά γεύματα. Τα γεύματα πρέπει να είναι ελαφρά, μικρά και συχνά, με άφθονους υδατάνθρακες που διαφοροποιούνται, ανάλογα με την ώρα προπόνησης, αγώνα ή άλλης δραστηριότητας.

Σελίδες: « 1 2 3 4 5 6 7 8 Πλήρες άρθρο  »